Alla inlägg under september 2014

Av Diamantens förskola Solen - 24 september 2014 07:58

Igår tisdag fick några av Diamantens barn besöka biblioteket. Barnen fick lyssna på sagan om Mamma Mu. Sagan lästes på arabiska. Vi kommer att besöka biblioteket vid flera tillfällen. De av barnen som inte kunde följa med igår kommer att få följa med vid ett annat tillfälle.

Av Diamantens förskola Solen - 19 september 2014 10:41

I går fick vi besök av Skånetrafiken. Alla barnen fick titta runt i bussen samt prova att sitta på chaufförens plats. Att få låtsas köra bussen var väldigt spännande. Men det vara inte alla som ville provköra. Vi fick även åka en liten runda med bussen.

Väntar på bussen

Av Diamantens förskola Solen - 17 september 2014 14:54

Vi har inte bara letat gult idag. Vi har även målat med våra fötter. Barnen fick välja på gul eller ljusgul när deras fötter skulle målas. Med färg på fötterna fick barnen sedan göra avtryck av sina fötter.
Några barn ville inte alls.
Barnens kommentarer under tiden
-det e gult
-det killar
-ja vill också
-är det roligt?
-får jag också?
-kalt
-man får inte ha strumpor.
-det blir smuts
-skönt
-ja vill mer
-ja vill inte
Samt väldigt mycket skratt då penseln kittla barrens fötter i kombination med den kala färgen

Av Diamantens förskola Solen - 17 september 2014 14:42

I dag ställde alla barnen in ögonen på att leta efter gula föremål. Nedanför kommer bilderna som barnen själva har tagit samt deras reflektioner.

-Solen är gul.
-Man måste ha glasögon.
-solen behöver också
-Jag har glömt mina
-Ja har inte heller några.
-Man får inte titta på solen
-Jag kan inte titta på solen
-den är högt

-Jag hittade gult
-Det är blått också
-Det är godis

-Mer gult
-Det är min
-Jag tycker om godis
-Mycket godis

-Här hitta ja
-Det är gul
-Det är röd och blå
-Jag vill ha den
-Här fanns mycket gul

-jag hittade gult
-blommor
-blommorna är gul
-blommorna är gula
-jag vill ha
-ja hittar dem

-det är gult
-det är gult överallt
-många gula
-där är mer gul
-här är en gul

-lekplatsen är gul
-prinsessan är gul
-jag vill leka
-Malin ja hittar gul.
-jag hittar mest gul

-ögat på Draken
-gul
-stor gul

-högst uppe är gul
-ja ser
-vi kan hitta gul

Av Diamantens förskola Solen - 16 september 2014 19:04

Vi dokumenterar och reflekterar mycket på Diamanten.

Pedagogisk dokumentation är en metod vi använder för att synliggöra barnen som rika och kompetenta samt barnens utveckling och lärande. Vi reflekterar kring det som skett för att kunna gå vidare i vårt arbete med barnen. 

Genom pedagogisk dokumentation har vi möjligheter att se barnet på nytt ? om och om igen. Vi tänker, lyssnar och diskuterar i en gemensam reflektion kring det vi ser och hör. Samtidigt ger dokumentationen svar på vad barn kan, hur barn tänker och hur det lär sig.

Kom gärna in och se era barns reflektioner!

Av Diamantens förskola Solen - 16 september 2014 18:53

Idag presenterades färgen gul. Barnen fick i uppgift att ta på sig sina "gula glasögon" och leta efter färgen i rummet vi befann oss i. Det var svårt tyckte barnen. Färgerna vi arbetade med innan: blå och röd var däremot betydligt lättare att hitta. En flicka sa att det fanns mycket gult ute. Det ska vi utforska imorgon! Vad heter gul/gult på ert barns språk? Skriv gärna!

Av Diamantens förskola Solen - 16 september 2014 18:43

På väg mot platsen där vår nya förskola ska byggas.

Några av barnens kommentarer: "Här är inget!" "Oj, vad mycket plats!" "Jag längtar!" "Ska vi gå här?" "Jag vill gå kvar på Diamanten."

Vi kommer att systematiskt besöka platsen och se vad som händer. Spännande!

Av Diamantens förskola Solen - 15 september 2014 09:54

Idag blev det skapande på morgonen. Vi tog fram stort papper och en massa olika färger att måla med. Barnen var jätte duktiga på att samarbeta och samsas om både plats och färg. Barnen diskuterade även sinsemellan om vad de olika färgerna heter.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Nya förskolan

Nya förskolan

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards